5/5 - (1 امتیاز)

راه حلی جدید برای مبارزه با پوسیدگی دندان ها

سیلور دی آمین فلوراید (SDF) به عنوان یک راه حل جدید برای مدیریت پوسیدگی دندان ها ارائه شده است. این ماده، می تواند یک راه حل جدید برای درمان محافظه کارانه معضل پوسیدگی برای بیماران خاص باشد.

راه حلی جدید برای مبارزه با پوسیدگی دندان ها

خرداد ۳۰, ۱۳۹۸ 0
damage.jpg

سیلور دی آمین فلوراید چیست؟

سیلور دی آمین فلوراید (SDF) به عنوان یک راه حل جدید برای مدیریت پوسیدگی دندان ها ارائه شده است.

این ترکیب در دهه 1930 مورد توجه قرار گرفت و سرانجام در سال 2014، FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) آن را به عنوان درمان کننده حساسیت های شدید تأیید کرد و امروزه برای درمان پوسیدگی ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

با وجود همه مزایا و معایبی که از این ماده یاد شده، می تواند یک راه حل جدید برای درمان محافظه کارانه معضل پوسیدگی برای بیماران خاص باشد.

در اکتبر سال 2017 آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا (AAPD)، با انتشار یک راهنما، استفاده از SDF را برای بیمارانی با شرایط ویژه ( افرادی مانند کودکان و سالخوردگان که نمیتوانند طولانی مدت روی یونیت بنشینند و یا افراد محروم از دریافت خدمات منظم دندانپزشکی) توصیه نمود.

مزایا و معایب سیلور دی آمین فلوراید

اما باید دانست که در کنار مزایای این ماده جادویی، کسب نتیجه موفقیت آمیز را نمی توان صد درصد انتظار داشت.

حرف و حدیث ها و ابهاماتی در راستای تعداد باکتری کشته شده توسط SDF و مدت زمانی که این اتفاق می افتد وجود دارد. اما یک اصل کلی استفاده از سیلور دی آمین فلوراید را حداقل دوبار در سال توصیه می کند.

با این وجود، تعیین دستورالعمل ها و پروتکل های استاندارد نیازمند مطالعات و پژوهش های بیشتری است.

مطالعه ای در دانشکده دندانپزشکی UCSF یک پروتکل شش ماه یک بار را بهترین گزینه برای به حداقل رساندن تهاجم ها در ترمیم پوسیدگی ها و کاهش هزینه ها مناسب می داند و معتقد است که SDF همچنین عملکردی پیشگیرانه برای سایر دندان ها و مشابه سیلانت ها (با هزینه ای بسیار کمتر نسبت به سیلانت) به همراه دارد.
یکی از معایبی که در کاربرد SDF گزارش شده است، ایجاد لکه های سیاه رنگ بر روی دندان و چندروز پس از استفاده است.

اگرچه این لکه ها، عملکرد موثر ماده را نشان می دهد، اما به هرحال اتفاقی ناخوشانید برای بیماران محسوب می شود.برای رفع این علائم، راه حل هایی همچون تکنیک SMART )Silver Modified Atraumatic Restorative Treatment) پیشنهاد شده اما راه حل های بیشتر نیازمند تحقیقات وسیع تری است.

با این حال، این لکه ها نباید ذهن را از مزایای موثر و کارامد SDF غافل کند.

نحوه کاربرد سیلور دی آمین فلوراید

کاربرد SDF ساده است؛ مایع در یک بطری کوچک قرار دارد و دندانپزشک چند قطره آن را در یک ظرف یکبار مصرف ریخته و با یک برس کوچک بر روی سطح مینا می کشد.

احتیاط لازم در مصرف این ماده توصیه شده و ایزوله کردن ناحیه موردنظر و خشک کردن آن با کمک پنبه و گاز قبل از استفاده لازم است.

بازه زمانی یک تا سه دقیقه برای اعمال تأثیر کافی به نظر می رسد اما در شرایط ویژه مانند استفاده برای کودکان، تایم چند ثانیه ای نیز می تواند موثر عمل کند.

قدرت اثر سیلور دی آمین فلوراید

در هر یک میلیون واحد آب آشامیدنی، یک واحد فلوراید وجود دارد.

این میزان در خمیردندان ها، 1000 واحد و در سیلور دی آمین فلوراید حدود 4000 واحد می باشد. این اعداد، غلظت منحصربفرد و قابل توجه فلوراید را در این ماده نشان می دهد.
آنچه محرز است، کشف ماده ای جدید برای مدیریت بهتر پوسیدگی دندان هاست.

شاید همه باهم شاهد رنسانسی هستیم که تنها راه حل نابودی پوسیدگی را ترمیم و کشیدن دندان نمی داند.

5/5 - (1 امتیاز)


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *






اکنون با ما تماس بگیرید

کلینیک دندانپزشکی روژان آماده ارائه خدمات تخصصی دندانپزشکی بصورت کاملا حرفه ای توسط متخصصین مجرب در زمینه های متفاوت می باشد


نوبت دهی آنلاین



راه های ارتباطی



عضویت در خبرنامه

[mailpoet_form id=”1″]

شبکه های اجتماعی



کلیه حقوق این سایت برای کلینیک دندانپزشکی روژان محفوظ می باشد.

طراحی و اجرا توسط گروه پانیسار گروه تبلیغاتی اینترنتی پانیسار

5/5 - (1 امتیاز)