عصب کشی

عصب کشی و درمان ریشه

اگر اخیراً هنگام خوردن آب سرد و گرم دندان شما درد می گیرد و تیر می کشد  و اگر موقع غذا جویدن ونیز شبها درموقع خواب نمی گذارد شما بخوابید به احتمال زیاد پوسیدگی دندان شما به عصب رسیده و فوراً برای درمان به پزشک معتمد خود مراجعه کنید.

در اولین ویزیت  دکتر از شما میخواهد که عکس رادیولوژی P.A و یا  B.Wتهیه کنید تا بتواند پوسیدگی را دقیق تر پیدا کند. زمانی که دندان به عصب رسیده دقیق مشخص شده حالا نوبت شروع درمان اندو یا همان عصب کشی خودمان میشود.

عصب کشی در اصطلاح به خالی کردن عصب داخل ریشه میگویند و زمانی دندان به عصب می رسد که به دلیل عدم انجام چکاب های حدوداً سالی دوبار (6 ماه یکبار) به واسطه پوسیدگی عمیق در دندان به وجود می آید. بعضی اوقات ممکن است شما متوجه پوسیدگی روی سطح دندان ها نشوید برای همین است که می گویند هر ۶ ماه باید تمام دندان ها چکاب کامل صورت بگیرد، البته خبر خوش این جاست که در کلینیک تخصصی روژان تمامی این چه کتاب ها زیر نظر متخصص انجام می پذیرد و تمامی چکاپ های تخصصی رایگان است .

عصب کشی در نوع خود می تواند از 1جلسه تا 3 جلسه بسته به تعداد کانالها و حساسیت مراحل و عفونی بودن ریشه ها زمان ببرد.

دندان های جلویی شما تک ریشه و دندان های عقبی می تواند تا ۴ ریشه داشته باشد .

در عصب کشی ابتدا تاج دندان را به وسیله فرز های مخصوص باز میکنند و پوسیدگی را به طور کامل بر می دارند و باید در مرحله بعدی تمامی کانال های ریشه تک به تک از عصب خالی شود و  داخل ریشه ها کاملاً در اصطلاح فایل (خراطی )شده و مواد عفونی جداره داخلی ریشه ها برداشته شده و بعد در آخر به وسیله مواد مخصوص درون ریشه کانال ها پر شود و سپس با آمالگام و یا کامپوزیت ترمیم سطح دندان انجام بشود.

عوامل رسیدن دندان به عصب

اولین و مهمترین عامل پوسیدگی عمیق دندان به علت  عدم توجه به بهداشت فردی و عدم شکاف دندان ها نشأت می گیرد.

شکست تاج یا قسمتی از دندان که به مجرای ریشه آسیب وارد کند مثل اتفاقاتی از قبیل زمین خوردن و یا تصادف و …

علائم دندان به عصب رسیده

حساسیت زیاد دندان نسبت به خوردن غذاهای سرد و گرم و درد آمدن دندان هنگام جویدن غذا

اگر عصب کشی و یا درمان ریشه به موقع انجام نشود چه اتفاقاتی رخ خواهد داد ؟

اگر درمان ریشه به موقع انجام نشود باعث عفونی شدن دندان ها و در نهایت عفونت انتهای ریشه و آبسه می گردد که در این صورت در نهایت بر اثر عدم درمان ریشه منجر به کشیده شدن دندان مذکور می گردد.

با کشیده شدن دندان مزبور فضا برای جابجایی دندان های دیگر باز می شود و دندان های اطراف فضای خالی به سمت دندان کشیده شده حرکت می کند و در نتیجه تمامی حرکات پاتولوژیک باعث ایجاد ناهنجاری های دندان ها با یکدیگر و ایجاد تماس های زودرس دندان ها به یکدیگر می شود که در اینجا دندانپزشک مجبور می شود بلافاصله بعد از از دست رفتن دندان راه حل ایمپلنت را پیشنهاد دهد.

در صورت عدم انجام ایمپلنت فاصله دندان ها در اطراف دندان از دست رفته کم می شود و موجب مشکلات فکی می گردد.

نکات مهم

• عصب کشی دندان  معمولاً درد ندارد شما تحت بی حسی موضعی قرار دارید ممکن است  بعد از انجام عصب کشی تا مدتی هنوز دندان عصب کشی شده شما در موقع جویدن حساسیت و درد مختصری داشته باشد ولی این یک امر طبیعی است و رفته رفته این درد از بین خواهد رفت.
  • در مادران باردار به دلیل اینکه خوردن اشعه ایکس موقع رادیوگرافی به مادر باردار ممکن است خطرناک باشد باید از انجام درمان های زیبایی پرهیز کنید ولی در مورد عصب کشی نباید به تعویق بیافتد و  امکان عکس برداری باید در سه ماه دوم با نظر دکتر معالج زنان و زایمان و با  پیش بند سربی مخصوصی انجام بگیرد.

عمر دندان های عصب کشی شده

شرط اینکه از تاج قوی و خوبی برخوردار باشد و نیز از روکش استفاده کند بیمار می‌تواند سال‌های سال از آن استفاده کند و با یک درمان خوب رشد و تقویت تاج دندان و نیز گذاشتن روکش با دندانهای سالم فرقی نخواهد داشت.

بعد از درمان عصب کشی و پرکردن ریشه دندان  ممکن است به علت نازک بودن تاج و باقیمانده دندان ها دندانپزشک را مجبور کند که از روش های دیگر برای تقویت تاج دندان مثل انجام پست‌های دندانی  و پین گذاری داخل ریشه ها سپس روکش استفاده نماید.

هزینه عصب کشی دندان بر اساس نوع دندان( جلو یا عقب) و به تعداد ریشه متفاوت است.

در مورد هزینه عصب کشی و پرکردن ریشه و ترمیم تاج با استفاده از پین یا روکش هزینه ها کمی متفاوت خواهد بود فلذا بایستی جهت کمک به اقتصاد خانواده بهداشت فردی دهان و دندان را بالا برد و هر شش ماه یکبار به دندان پزشک معتمد خود مراجعه نمود وبا وی مشورت کرد تا  از درد  و اتلاف وقت و هزینه های گزاف دندانپزشکی به طور چشمگیری جلوگیری شود.

در ابتدا پوسیدگی کوچک رخ می‌دهد اگر این پوسیدگی زود تشخیص داده شود و درمان انجام پذیرد دندان شما هیچ موقع به عصب نمی‌رسد و در نتیجه هزینه گزافی جهت درمان آن محتمل نخواهید شد ضمن این که همان طوری که در بالا نیز ذکر گردید صرف وقت جهت رفت و آمد به مطب دکتر جهت درمان ریشه و جلسات دیگر برای درمان و تقویت و پرکردن تاج و در اخر قالب گیری و تحویل روکش را نخواهید داشت ضمن اینکه خواب خوب  و راحت خود را بخاطر دندان درد پریشان نخواهید کرد.

پس پیشگیری بهتر از درمان است!

معرفی سایر خدمات کلینیک روژان

لمینت