5/5 - (1 امتیاز)

درمانهای دندانپزشکی زیبایی

دندانپزشکی زیبایی یکی از شاخه ‌های دندانپزشکی است که بر بهبود زیبایی و ظاهر دندان‌ها و لبخند تمرکز دارد. اگر چه معمولاً درمان‌های دندانپزشکی زیبایی، انتخابی و غیر ضروری هستند اما گاهی اوقات ممکن است این درمان‌ها برای اهداف ترمیمی مورد استفاده قرار بگیرند.

درمانهای دندانپزشکی زیبایی

تیر ۲۰, ۱۳۹۴ 0
smile.jpg

دندانپزشکی زیبایی یکی از شاخه ‌های دندانپزشکی است که بر بهبود زیبایی و ظاهر دندان‌ها و لبخند تمرکز دارد. اگر چه معمولاً درمان‌های دندانپزشکی زیبایی، انتخابی و غیر ضروری هستند اما گاهی اوقات ممکن است این درمان‌ها برای اهداف ترمیمی مورد استفاده قرار بگیرند.

درمانهای دندانپزشکی زیبایی

متداول‌ترین روش‌هایی که برای زیبایی لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از اینلی و آنلی، باندینگ کامپوزیت، لمینت یا ونیر، سفید کردن دندان‌ها، روکش و ایمپلنت.

 

اینلی و آنلی

اینلی و آنلی که به آنها اینله و آنله نیز گفته می‌شود، به پر کردن غیر مستقیم دندان گفته می‌شود. در این روش برخلاف پر کردن دندان به صورت معمولی، ابتدا بخش‌های پوسیده دندان تخلیه شده و سپس از آن قالب‌ گیری می‌شود. قالب به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شود تا در آنجا ترمیم اینلی یا آنلی مطابق با شکل سوراخ دندان ساخته شود. در جلسه بعدی که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید ترمیم بر روی دندان قرار می‌گیرد. در شرایطی از این روش استفاده می‌شود که ساختار سالم باقی مانده دندان برای پشتیبانی از پرشدگی کافی نیست.

در صورتی که کاسپ دندان آسیب ندیده باشد از اینلی استفاده می‌شود در حالی‌ که اگر بخش بزرگ‌تری از دندان آسیب دیده باشد یا کاسپ نیز درگیر شده باشد از آنلی استفاده می‌شود. ممکن است آنلی تمامی سطح جونده دندان را بپوشاند.

اینلی و آنلی از مواد رزین کامپوزیت در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شوند و با چسب مخصوص دندانپزشکی در دندان قرار می‌گیرند. این مواد بیشتر به منظور ترمیم و بازگرداندن عملکرد و زیبایی به دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند و مانع آسیب ‌دیدگی بیشتر دندان می‌شوند.

 

باندینگ کامپوزیت

باندینگ به ترمیم دندان‌های تغییر رنگ یافته، آسیب دیده، لب پر شده، پوسیده یا ترک خورده با استفاده از مواد رزین کامپوزیت هم رنگ دندان گفته می‌شود.

در موارد پوسیدگی، ابتدا دندانپزشکی بخش‌های پوسیده دندان را تراشیده و خارج می‌کند و سپس مواد کامپوزیت دندان را در سوراخ دندان قرار می‌دهد. سپس مواد را شکل دهی کرده و در نهایت با استفاده از تاباندن نور مخصوصی آن را فعال و سخت می‌نماید. غالباً به این روش به‌ اختصار باندینگ گفته می‌شود. همچنین از این مواد برای پوشاندن آسیب ‌دیدگی ‌هایی مانند ترک ‌خوردگی و لب پر شدگی و یا تغییر رنگ دندان‌هایی که زرد شده یا دچار لک شده ‌اند، استفاده می‌شود. باندینگ از ارزان‌ترین درمان‌های دندانپزشکی زیبایی به حساب می‌آید و در دسترس طیف گسترده‌ ای از بیماران قرار دارد.

درمانهای دندانپزشکی زیبایی

لمینت یا ونیر دندان

لمینت دندان یا ونیر یک پوسته نازک از جنس سرامیک دندانپزشکی است که بر روی سطح جلویی دندان چسبانده می‌شود تا اشکالات دندان را پنهان نماید. ونیر کاملاً شبیه به دندان طبیعی بوده و حتی از نظر خصوصیات بازتاب نور نیز ویژگی‌های مینای دندان را تقلید می‌کند. از لمینت برای اصلاح مشکلاتی مانند کجی دندانها، بد شکلی لبه‌ها، تغییر رنگ شدید دندان‌ها، ترک‌ خوردگی یا لب پر شدگی و بستن فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شود.

 

سفید کردن دندان‌ها

متداولترین درمان دندانپزشکی زیبایی، بلیچینگ یا سفید کردن دندان‌ها است. این کار در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود. بلیچینگ باید پس از پاک کردن هر گونه جرم و رسوب و پلاک از سطح دندان‌ها انجام شود. دندان‌ها را می‌توان به رنگ طبیعی خود باز گردانده و یا حتی کمی روشن‌تر از رنگ اصلی خود کرد.

به مرور زمان دندان‌ها دچار تغییر رنگ شده و زرد یا قهوه ‌ای می‌شوند. ممکن است علت آن مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها مانند چای و قهوه، مصرف برخی داروها در دوران رشد دندان‌ها و یا برخی عادات مانند سیگار کشیدن باشد.

برای این منظور با بلیچینگ تمامی سطح دندان پوشانده می‌شود و پس از چند دقیقه دندان شسته می‌شود. همچنین محصولات خانگی سفید کننده دندان نیز وجود دارد که غلظت کمتری داشته و معمولاً باید مدت زیادی استفاده شود.

 

روکش دندان

برای پوشاندن برخی از عیوب شدیدتر دندان مانند ترک‌ خوردگی و شکستگی و یا پوسیدگی‌های گسترده و یا تغییر رنگ شدید ممکن است از روکش استفاده شود. روکش یک کلاهک سفید رنگ (نقره ای یا طلایی نیز می‌تواند باشد) است که تمامی تاج دندان را احاطه می‌کند و در واقع از نظر زیبایی و عملکردی جایگزین تاج دندان می‌شود. به این ترتیب علاوه بر این که اشکالات دندان پنهان می‌شود، از ساختار دندان نیز محافظت می‌شود.

درمانهای دندانپزشکی زیبایی

ایمپلنت

ایمپلنت دندان برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش یک پیچ تیتانیومی کوچک در داخل استخوان فک جایگذاری می‌شود. پس از چند ماه روکش بر روی ایمپلنت نصب می‌شود. ایمپلنت کاملاً شبیه دندان طبیعی است به طوری که تقریباً کسی متوجه آن و تفاوت آن با دندان‌های طبیعی پیرامون نمی‌شود. از نظر عملکردی از آنجایی ‌که ایمپلنت به استخوان فک جوش خورده است کاملاً محکم و با ثبات بوده و همانند دندان طبیعی خود می‌توانید از آن استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *






اکنون با ما تماس بگیرید

کلینیک دندانپزشکی روژان آماده ارائه خدمات تخصصی دندانپزشکی بصورت کاملا حرفه ای توسط متخصصین مجرب در زمینه های متفاوت می باشد


نوبت دهی آنلاین



راه های ارتباطی



عضویت در خبرنامه

[mailpoet_form id=”1″]

شبکه های اجتماعی



کلیه حقوق این سایت برای کلینیک دندانپزشکی روژان محفوظ می باشد.

طراحی و اجرا توسط گروه پانیسار گروه تبلیغاتی اینترنتی پانیسار

5/5 - (1 امتیاز)